بـابــل ، دیـار همیشـه جـاویــد

قـالب وبـلاگ
نـويسنــدگـان
اوقـات شـرعـي

ادامــه مطـالـب  از  صفحــه  قـبل  . . . .

 

بخش بندپی غربی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است . بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش بند پی غربی شهرستان بابل در سال ۱۳۸9 تقريباً برابر با ۲8۰۷۹ نفر بوده‌است . 
                          بخش بندپی غربی 
                                              دهستان خوش‌رود 
                                              دهستان شهیدآباد 
                                                                  شهر : خوش رودپی

بندپي غربي با وسعتي نزديك به 250 كيلومترمربع، از نظر طبيعي به سه قسمت كوهستاني، جنگلي و جلگه اي تقسيم ميشود؛ كه در حال حاضر بيشترين جمعيت را قسمت جلگه اي اين بخش در خود جاي داده است.
از مزایای بخش بندپی غربی داشتن سد مخزني زیبای شیاده است که وجود آن بعنوان تفریحگاه ساکنان این بخش و مهمانان از اقصي نقاط شهرستان و استان است دشتهای سرسبز و خرم و جنگل انبوه با پوشش گیاهی و داشتن رودخانه هاب بزرگ و کوچک به همراه سادگی و بی آلایشی ساکنان بخش بندپی زیبایی های این بخش را دو چندان ساخته است.
ندپی از دو کلمه بند و پی ترکیب شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع (تپه) و پی به سرزمین پست و حاشيه تپه (جلگه ها) اطلاق می شود.

شغل اکثر مردم این بخش کشاورزی است.بیشترین سطح کشت مربوط به زمین‌های شالیزاری است. و در رده بعدی باغ مرکبات قرار دارد. دامداری در مناطق جنوبی که مناطق جنگلی است رواج دارد .

از نقاط دیدنی و گردشگری بندپي غربي می‌توان به جنگل‌ها ، دریاچه و سد شیاده ، دریاچه و آب بندان کامی کلا و ... اشاره نمود.

روستاي شياده  داراي مناظر زيبا و جنگلي مي باشد و از جمله روستاهاي داراي جاذبه هاي ديدني است ،  از آن جمله جنگل وي وج  و  نارنج لو  كه محل استراحت و تفرج مردم از اقصي نقاط استان مي باشد همچنين   سد شياده  كه  يكي از پروژه هاي زيباي استان محسوب مي گردد.  تكيه و سقانفار شياده  نيز با قدمتي 200 ساله  داراي شهرت تاريخي  در سطح استان و شهرستان مي باشد .

روستای کاردیکلا  نيز  باجاذبه گردشگری سنگوش محله ، پرجایی محله و سقا تالار قديمي و همچنين روستای دولت رودبار با چشم انداز رودخانه و جنگل از روستاهای زیبای بندپی غربی مي باشند .
روستاي بائیکلا نيز يکی از دهستانهای زيباي بخش بندپی غربی ميباشد .  تکیه باستانی بالا محله ، قلعه درویش و حمام قدیمی از نقاط مهم این دهستان است .
از جمله مهمترین آثار باستانی در  بخش بندپي غربي ، تکیه مقری کلا  از آثار تاریخی دوره قاجار با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال می‌باشد که در فهرست آثار تاریخی و ملی مازندران و شهرستان بابل ثبت گردیده‌است


شهر خوش‌رودپی
این شهر مرکز بخش بندپی غربی شهرستان بابل است. ب لوار کشاورز و برج نور از نقاط مهم در این شهر ميباشند . حرفه مردم این شهر و نواحی اطراف بیشتر کشاورزی و باغداری، دامداری و پرورش طیور می باشد. این شهر به عنوان مهمترین راه ارتباطی بین بابل و مناطق جنگلی و ییلاقی بندپی بوده و مرکز آموزشی پادگان المهدی در آن واقع شده است .
نام خوشرودپی از نام رودخانه‌ای به نام خِشرو که از میان آن می‌گذرد گرفته شده‌است
در لغتنامهٔ دهخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران در مورد خوش‌رودپی آمده : خوشرودپی دهی است از دهستان بندپی شهرستان بابل در ۲۱ هزار گزی جنوب باختری بابل و ۹ هزار گزی جنوب شوسهٔ بابل به آمل .

نام قديم : خوش‌رود
جمعیت : بیش از ۵۰۰۰ نفر
ارتفاع از سطح دریا : ۹ متر
شهردار : مهندس کاظم‌زاده


============================================


بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل است . بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش بندپی شرقی در سال ۱۳۸9 تقريباً برابر با 505 / 33 نفر بوده است .
                                 بخش بندپی شرقی 
                                                 دهستان سجادرود 
                                                 دهستان فیروزجاه 
                                                                      شهر : گلوگاه
بافت این منطقه کاملا روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی می‌باشد این بخش از طریق جاده شهيد صالحي و پل حبيبي به شهرستان بابل متصل می‌شود که جاده و پل آن در سال ۱۳۴۱ توسط قهرمان ارزنده کشتی جهان امامعلی حبیبی و با همت حاج محمد فيروزي ساخته و تعریض گردیده است .
اقتصاد اين منطقه بر پايه كشاورزي و دامپروری مي باشد .عمده محصولات كشاورزي آن شاليكاري است . در رده بعدي بيشترين سطح كشت به باغداري تعلق دارد. باغداري شامل مركبات ،كيوي و گوجه سبز ( الوچه ) مي باشد. . نوغانـداری نیز در اين منطقه تا حدودي رواج دارد . دامداري به علت همجواري با جنگل و كوه نسبت به ساير مناطق رواج بيشتري دارد. بیشتر دامداران در تابستان ها به مناطق سردسير كوهستاني در دامنه های البرز مرکزی و در زمستان به مناطق گرمسير در مناطق جلگه اي نقل مكان مي كنند . بیشتر دامپروران اين منطقه به پرورش گاو می پردازند .
مرز بین بخش بندپی شرقي و بخش گتاب شهرستان بابل ، روستاهای اطاقسرا و صورت می‌باشند . روستای صورت اولین روستای ورودی به بندپی شرقی بوده که داری باغات مرکبات ومزارع کشاورزی بسیاری می‌باشد . این روستا سابقاً دارای بزرگترین مرتع طبیعی دنیا ( رجه ابوالحسن کلا ) بوده که متاسفانه امروزه به شهرک صنعتی تبدیل شده و اين امر عوارض زيست محيطي بسیار بدی برای این روستا در برداشته است .

 

 روستاي ديوا  با وسعتي معادل 5 كيلومترمربع در دل جنگلهاي جنوب شهرستان بابل، داراي بافت ويژه گردشگري، مناظر زيبا، ديدني و چشمه هاي آب معدني بسيار زياد و نيز تكيه اي با قدمتي قريب به 200 سال داراي مردماني خونگرم بوده كه در فصل تابستان به منطقه ييلاقي فيلبند كوچ مي نمايند.  اين روستا از سوي سازمان گردشگري به عنوان يكي از دو روستاي داراي بافت با ارزش در استان مازندران مي باشد.


 

 

شهر گلوگاه

این شهر مرکز بخش بندپی شرقي شهرستان بابل است. این شهر کوهپایه‌ای در جنوب اين شهرستان واقع شده و رودخانه سجرو ( سجادرود ) از کناره شرقی آن می گذرد که به رودخانه بابلرود متصل می‌گردد . این شهر همانند يك گلوگاه پل واسطي است میان دشت و کوه ! با عبور از این شهر است كه وارد مناطق جنگلی و ییلاقی بخش بندپی شرقی ميتوان گرديد . اين شهر دارای ییلاق‌های زیاد با آب و هوا و پوشش گیاهی و منابع طبیعی متفاوت بوده و به ییلاق‌های مناطق هراز آمل و ییلاق‌های مناطق سواد کوه مرتبط است . نام محلی این شهر گَلیا است


جمعیت شهر گلوگاه در سال ۱۳۸9، در حدود 600 / 2 نفر بوده است .


============================================


بخش بابل‌کنار یکی از بخش‌های شهرستان بابل است بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش بابل کنار شهرستان بابل در سال ۱۳۸9 تقريباً برابر با 100 / 25 نفر بوده است
                                بخش بابل‌کنار 
                                               دهستان بابل‌کنار 
                                                                 دهستان درازکلا 
                                                                  شهرها : مرزیکلا

شهر مَرزیکُلا

این شهر مرکز بخش بابل‌کنار شهرستان بابل است . شهر مرزیکلا در جنوب شهر بابل واقع شده‌است و بیش از ۳۳ روستا را شامل می‌شود که روستاهای سیادرکا ، مرزیکلا، پیتکا و رئیس‌کلا در بخش مرکزی آن قرار دارند .
همچنين جادهٔ اصلي بابل‌کنار از دل این شهر می‌گذرد .


سال شهرشدن : ۱۳۸۳
ارتفاع از سطح دریا : ۸۲ متر
شهردار : مهندس خانپور
پیش‌شماره تلفنی : ۰۱۱۲۳۶۵

============================================


بخش لاله‌آباد یکی از بخش‌های شهرستان بابل است . بنابر سرشماری مرکز آمار ایران ، جمعیت بخش لاله آباد در سال ۱۳۸9 تقريباً برابر با 160 / 50 نفر بوده است .
                                     بخش لاله‌آباد 
                                                   دهستان کاری‌پی 
                                                  دهستان لاله‌آباد 
                                                                    شهرها : زرگرمحله

شهر زَرگَرمَحَلّه

 این شهر مرکز بخش لاله‌آباد شهرستان بابل است . شهر زرگرمحله در مسیر جاده آمل به بابل در ۸ کیلومتری بابل واقع شده‌است .
در سال ۱۳۳۱ قمری ‌/ ۱۲۹۱ شمسي با حمایت معنوی و مادی دولت روسیه دبستانی به نام دبستان پسرانه بارفروش در زرگرمحله تاسیس شد كه در آن زبان روسی به عنوان یکی از دروس اصلی تدریس می‌شد . مدیریت این مدرسه نيز با آقا حسن بادکوبه‌ای بود . با آغاز جنگ اول جهانی و درگیری روسیه در جنگ این دبستان نیز در سال ۱۳۳۵ قمری‌ تعطیل گرديد .

سال شهرشدن : ۱۳۷۹
ارتفاع از سطح دریا : تقريباً 0
پیش‌شماره تلفنی : ۰۱۱۱۲۳۶

============================================


بخش گتاب یکی از بخش‌های شهرستان بابل است . بنابر سرشماری مرکز آمار ایران ، جمعیت بخش گتاب در سال ۱۳۸9 تقريباً برابر با 300 / 46 نفر بوده است 
                               بخش گتاب 
                                          دهستان گتاب جنوبی 
                                          دهستان گتاب شمالی 
                                                                         شهرها : گتاب


شهر گتاب

این شهر در بخش گتاب شهرستان بابل قرار دارد . شهر گتاب در ۱۲ کیلومتری جنوب بابل قرار دارد و به دو بخش پایین‌گتاب و بالاگتاب تقسیم می‌شود . از روستاهای مهم بخش گتاب می‌توان به : کاسمان کلا ، آهنگرکلا، ولوکلا، اطاقسرا ، درزي كلا، دونه سر، سرست و كفشگركلا اشاره کرد.

جمعیت گتاب در سال ۱۳۸9 در حدود 7000 نفر و مساحت تقريبي آن 12 كيلومتر مربع گزارش شده است .

گتاب از دو واژه پارسی به نام " گت " به مفهوم بزرگ و " آب " كه در مجموع بمعناي " آب بزرگ " ميباشد ، تشکیل شده است . و اين شايد بدليل واقع شدن اين شهر در ميانـه رودخانه های سرازیر شده از كوهستانهاي البرزمرکزی به سمت دریای مازندران بوده باشد .
شهر گتاب تنوع کشاورزی و باغداری زیادی دارد .

سال شهرشدن : 1385
جمعیت : 7000
مساحت : 12 کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا : ۳۰ متر
شهردار : سید قاسم دابوئیان
پیش‌شماره تلفنی : 0111345

 

 


  بخـش   بنـد پـي  شرقي

 شهــر  :    گلــو گاه

 دهستـان :   سجـاّد رود    شامـل :   صـورت - کـُرد محلـه - شهـر بـُن - احمـد کلا زریـوان - زوار ده - کلاگـر کلا - کـاشی ‌کلا - ناریـوران غـربی - ناریـوران شـرقی - بهـارستـان - امـیـر ده - رستـم ‌کلا - کـتی‌ سر - ولیــک - تشـون - تنهـا کلا - گـری ‌محلـه - اخمـن - ازار سی - ازارسی سعـدالـه - پینـک ‌عسگـریان - چشمه‌ سر گـرد رودبار - لـرکانون - لیـاردن - رودبار فیروزجاه - امامـزاده عباس - پولک ‌رودپی - امامـزاده رضا - لپـرعلی بـابـا محمـدی - لـدار - لرجـار گردن - چفت‌ سر - ارکا - پوست‌ کلا - تهمـتن ‌کلا - تیـرخال‌ گردن - سید نظـام‌الـدین - چالـرز - گنج‌کلا بـالا - گنج‌کلا پاییـن - لتـه - لنـگه - لـی‌ تـالار - وولی‌ گـردن - فلـکا - وولی‌ گله - ازاران گنجعـلی - انجیـل ‌سی خرطـوسی - خونکاه ‌زرزمه - دهـچـر - شالیکـش امیرقلی - کربـن - مرتـع بلکـرون - نسیـه - هشتـری - سنگ‌ریزه - بندبـُن کبودتـبار - افـرا بـُن - پینک‌ بالا - کوهـپایه ‌سرا - اسبـو - بندبـُن - پرچیم‌ کش - چـاسرکا - چـه‌ سر - درازکش - رفـع ‌بـُن - شربـا شن - علی ‌زرنـو - علی ‌ماندگار - فیـفل - کلهـو سی - کیـس - نرگس ‌کتی - هلی‌بـُن - ویـار سرا - کهلـو چال - فیفل شرقی - آب‌بندان ننوش - آب‌بندان یوسف‌زاده - افـراکتی میرعلی‌تبار - آل ‌دره - نمیـون‌ انجیـل‌سی - پرمیـناو شیـومن - دیافـه - زوارک - شهر رحیم - کمل چوب ‌سر - فـرام‌ رودبـار حاجی‌صادق - میـرملک - هلی‌کتی - تیرگ‌ بـُن - ازاران - پلنگـلی - فـرام‌ لک کریستـو - بتلـیم - جلـیرود - چهار سی - لیسه - سنگ ‌تراش - سنگ‌ سی - شنبـه - کمل‌ سرک - کوهپـاره - خنیـافه - افـرا گردن - افـرا سی - اغـوز چال - افـراکتی حاج‌احمـد - الاش ‌سی - برف ‌چالسی - بنـه‌زمین - چفـا - زریـجا - قلعـه - کراتلـو - کلاشکـنک - کمیـون - کنسلـو - لیس‌ کتی - لیسی - میـانک - ول ‌لتـه - ویشگـون - هنـدوری - اشدکـت - اد مـلا - فیـروز آباد - قـرق‌ یونس - لیس‌ تیمـور - اطاق ‌سر ...

 دهستان :   فيـروز جـاه    شامل :   اسپـیرا ملک - افـرا چال - پری ‌چشمـه - جـزنیکا - چاک ‌کلا - خـرتـو - خواجـه ‌کلا - درکامیـان - رنگـل - ریکـو - ترسو سیـبرون - سرجـه‌ کلا - سیر بـاغ - قلعـه ‌کتی - کیـون - گاوزن‌ محلـه - لمسـو کلا - وازی ‌گردن - واش‌ سره سلیـج - میـان ‌تلک - اونکـنار - اری - ازرود سر - ویتلـه - پیت ‌سره - چالسـرون - خریـون - خلیـل‌ کلا - زربـوت - سویلـم - عبـاس ‌کلا - فـک - کلاگـر سرا - نسـوم - ولیکـن - قلعـه ‌کش - افـرا کتی - اسپـر نصرالـه - پهـن‌ کش - سماكـوش‌ محلـه - فیروزجاه ثابت - میـان درکا - میـانک صیادی - لتی‌جـون - روانشـین - اتـرین - کلکیـنگ - خلـند - موزیلـو - گریـوه - بیس ‌کتی - پی‌چالـک - ذغـال‌چال - زیـارت ‌پشت - شمـیران - شور کش - کش ‌پی - لـتی - گریـو ده - شیـخ ‌موسی ...

 

  

 

 

        بخـش   بنـد پـي  غـربي 

  شهــر  :   خوشـرود پـي

 دهستان :   خـوش‌ رود    شامل :   تسـکا - کـاردی‌ کلا - کـام‌ کلا - گاو دشت - خرابـه - خوش رود پی - افراسیـاب‌ کلا - لمسـوکلا غربی - مقـری‌ کلا - میـان‌ بورا - پازمیـن - پـاری ‌کلا - سفیـدتور بـالا - سفیـدتور پاییـن - سنـگ‌رود پی - کاردگـر کلا - مسـک - ازار گـل - اومال استاد احمد - اومال شکراله - پنبه‌ جـار - زرتلک - مجی ‌کتی - سوت‌سی آقالـر - سوت‌سی گلچـوب - کشیـر محلـه - ازار سی - ازار سی حاتم - انجیلک - بالا بورا - برگ ‌نو - پلنگ‌ دره - چاق‌ فیروزجـایی - شهـنه ‌پشتـه - فـریدون ‌کلا - پـولاد سی - کـیس - مـوزی ‌کتی - ولیـک‌ تخـت - گتـه‌ نو - کـرات ‌سی - بـالا ولیـک - دیـز نو - انجیل ‌سی - دولـت ‌رودبـار - دیـوا ملکشاه - نارنـج ‌لـو - میـان‌ دره - دیـوا عمـران - تلیـکا - پینـک - تیـرنگ ‌سی - سوت ‌سی شیـاده - شیـاده بـالا - فیل‌ بنـد - تشبیـشه - شیـاده سادات ‌محلـه - کاشمـسی ...

 دهستان :  شهیـد آباد    شامل :   فکـچـال - شـوب‌ کلا - معلّـم‌ کلا - کلاگـر محلـه - یـزدان‌ آباد - قنبـر زاده - پطـرود پی - شانـه ‌تراش - صلـح ‌دار کلا - کهـر کنار - کشتلـی بـُزرود پی - فیـروز آباد - شهیـد آباد ...

  

 

 

 

   بخـش   بـابــل كـنــار 

 شهــر  :    مـرزيـكــلا

 دهستان :  بابـلكـنـار    شامل :   طـلـوت - شاهـرضا - فـولاد کلا - دار دکاشت - درزی‌ محلـه - هلـی‌دشت - پائیـن‌ مـرزناک - درونکـلا شرقی - درونکـلا غربی - اجـاک - انـارستـان - مـزدا کتی - فیض‌الـه‌ آباد - پیتــکا - رییس‌ کلا - گاوزن‌ محلـه - بـُز چفت - سیـاه‌ درکا - بالـف ‌کلا شرقی - چهـره - سید کلا - شیردار کلا - قرآن‌ تـالار - گاوان‌ کلا - مـرزی ‌کتی طیبـی ...

 دهستان :   دراز كـلا    شامل :   ازار سی تسکانـو - ازار سی حاجی‌بـابـا - ازار سی میـرزاگل - ازار سی حسین‌خـان‌ زاده - ازار سی نعمت‌الـه - ازار سی بابـل‌ کـنار - ازار سی شعـبان‌علی - بی‌ نمــاز - چهار شمیـن - سفیـد هلـوم - شال ‌بکـشت ‌ولی - کـری ‌کلا - میان تـالار حسینی - نـورمحمد تبـاشی - ویـار سره - هلی‌خـال - یکـشوب - وولی‌ کتی - خمـند - بالـف ‌کلا غـربی - دراز کـلا - مـوزی‌کتی‌ پارک - نوکجـار - جاجـن - امیـر کلا - خواجـه‌ کلا - کـاردر کلا - کبـریا کلا - انجیـل‌سی کبـودتبـار - مس‌ دره - چهـارگل علی‌محمـد - خرما کهـن شاهـرخی - خرما کهـن مشهـدی‌ آقا - ریگ ‌چشمـه - سرسره - هلـی ‌کتی - جمـه‌ کتـن - مرتـع‌ شهـر - ممـرز سی - ممـرز کـن - تیـر کن - لمـارون - چهـارسی عبـاسی ...

 

 

 

 

بخـش    گــتــاب

    شهــر  :   گـتــاب

 دهستان :   گـتاب  جنـوبي    شامل :   پـاییـن‌ سیدکلا - بـالا سیدکلا - خراط‌ کلا - پاییـن ‌مـرزبال - بـالا مـرزبال - آهنگـر کلا - چـوب ‌بست - ولـو کلا - بـالا مـرزناک - یـور محلـه - افـرا کتی ولـوکلا - اطـاق‌ سرا - مشهـد سرا - ابوالـحسن‌ کلا - بیـل ‌پی ابوالـحسن‌کلا - سرحمـام ابوالـحسن‌کلا - بـالا میـرکلا - کـرتیـج‌ کلا ...

 دهستان :   گـتاب  شمالي    شامل :   دلاور کلا - ملا محلـه - درزی کلا نصیرائی - یـورسیاه کلا محلـه - درزی ‌کلا آخـوندی ‌بـالا - درزی ‌کلا آخـوندی‌ پاییـن - نجار کلا - حـاجی ‌کلا - سور بـُن - ارمـک - پائیـن‌ میرکلا - کلاگر محله - سارون ‌خیـل - تاری‌ کلا - بـالا سرست - پاییـن‌ سرست - زیتـا کلا - سیـد کلا - بنگـر کلا - دونـه ‌سر - شیـر سوار - زعفـران‌ کلا - کفشگـرکلا - چنـاربـُن کشتلی - درزی‌ کلا آخـوندبـابـا - شوب‌ محله - کاسمـان ‌کلا - پائیـن ‌محلـه کشتلی - گلـچــوب - میـدان‌سر کشتلی ...

 

 

 

 

   بخـش   لالــه آبــاد

      شهــر  :    زرگـر محلّــه

 دهستان :   كـاري پـي    شامل :   برسمـنان - ارچـی - تاج‌الـدولـه موزیـرج - راه‌ کلا - نی‌ کلا - تلی ‌گـران - قـادی ‌کلا - درزی‌ کلا کریـم‌کلا - شریعت ‌کلا کریـم‌کلا - شـاره کرفـو کلا - اسب‌ شور پی - پهنـاور - توکـل کریـم‌کلا - شهیـد عبدالـه - مـرزبال - گـردن ‌بـُری سفلی - گردن‌ بـُری علیـا - نمـودار کلا - بیشـه‌ محلـه - میـان ‌دستـه - بصـرا بـالا - بصـرا پاییـن - پیجـا کلا - کتی ‌سر - کارون - کلنــگا - آرد کلا - طـغــان - خـُردون‌ کلا - دهـک - حـاجی‌ کلا - چمـاز یـُن - کمـانگـر - خلیل‌ کلا - سرون ‌محلـه - منس‌ کلا - تجنـک - متکــه - امیـن‌ آباد - بـالا کروکلا - پاییـن ‌کروکلا - بیجی ‌کلا - هـلال ‌کلا - انـدی ‌کلا - نـوایی ‌کلا - تـاری ‌محلـه - شریعـت ‌کلا - علی‌آبـاد - لطـف‌ علی‌آبـاد - مصیر محلـه - قصاب ‌کلا - سنگــچی - نودههــک - درزی ‌کلا بـزرگ - درزی‌ کلا کوچـک ...

 دهستان :   لالـه آبـاد    شامل :   بابلـکان سفلی - بابلـکان علیـا - خرجـی‌ کلا - گـرمیـچ - ورمتـون - اکتیـج‌ کلا - پاییـن‌ احمـد چالـه‌پی - بـالا احمـد چالـه ‌پی - چنـار بـُن داود کلا - آستانـه‌ سر - گلـه‌ محلـه - آقـا مـُلک - قصاب‌کلا میانـده - اللـه ‌چـال - حمـزه‌ رضا - درزی ‌کلا آقـاشفیـع - دلاور کلا - مهـدی‌ آباد - پری‌ کلا - بـالا بـازیار - پاییـن‌ بـازیار - خطـیب - رنگـرز کلا - مظـفر کلا - رکاج - زاهد کلا - طرقچی ‌کلا - للــوک - کاظـم‌ بیکـی ...

 

 

 

 


دربــاره وبــلاگ

بـا سـلام ، ايـن وبــلاگ ضمـن معـرفی شهـرستـان بـابــل ، بـه بـرخی مسائـل اجـتمــاعـی ، سیــاسی ، فـرهنـگـی ، این شهـرستـان مي پـردازد .
موضـوعـات وبــلاگ
تصـاويـر ديـدنـي